Fűzfa Balázs: Mentés másként
(Bp., PONT Kiadó, 2012. - 154 old.)
A MENTÉS MÁSKÉNT könyvcím nemcsak a számítógép talán legismertebb parancsára utal, hanem arra is, hogy bizony másként kellene hozzáfognunk a mentőcsónakok leeresztéséhez, mint ama hajón tették egykor. Mert különben mi mindannyian, akik az irodalom és az iskola közelében élünk, hamarosan a Titanic zenekarához leszünk hasonlatosak... Szeretném remélni, hogy az elmúlt években megjelent új szemléletű irodalomtankönyveim, A 12 legszebb magyar vers-program vagy a maratoni felolvasások és az olvasótáborok, illetve ez a kötet is egy-egy ilyen – kicsike, de talán nem teljesen erőtlen, s talán még idejekorán leeresztett – mentőcsónak. Mentőcsónakot vízre bocsátani, mentőövet leereszteni pedig akkor is érdemes, ha Ivan Illichnek valószínűleg igaza van: „A könyv egyre kevesebb embernek a jelentés kikötője”.
Részlet a könyvből
(De mi lesz velünk) az olvasás után?
(…) A digitalitáció új korszakának eljövetele
ugyanis korántsem csak jelek és jelrendszerek rögzítésének az eddigieknél
hasznosabb, hatékonyabb és célszerűbb módját jelenti, hanem sokkal inkább
másfajta gondolkodásmódot, a világhoz való jóval szabadabb és kreatívabb
viszonyrendszer létrejöttét biztosíthatja. Az individuum önmegismerő és önérvényesítő
szándékainak és akaratainak soha nem látott intenzitású érvényre jutását. Mert
a digitalizáció egyértelműen nem mennyiségi – mint a könyvnyomtatás –, hanem
minőségi ugrás az emberiség fejlődéstörténetében. Sokan azonban még ma is
szeretik mennyiségi kategóriaként értelmezni, jelentőségét és jelentését az
információrögzítés technológiáira szűkíteni. Holott a lényeget illetően
egyáltalán nem (csak) arról van szó, hogy egy pendrive-on vagy DVD-n elfér-e
egy könyvtár vagy nem, hanem mindenekelőtt arról, hogy azt a minőségi ugrást,
amelyet az oldalszámozott könyv feltalálása jelentett a papiruszhoz képest
(elsősorban az információkeresés hatékonysága szempontjából), nagyságrendileg
magasabb szinten ismétli meg a digitalizáció. Úgy tud sűríteni kis helyre – bár
ez a „hely” gyakran sérülékeny, ám mégiscsak végtelen számban sokszorosítható –
sok-sok információt, hogy az akár végtelen számú egyedből álló halmazt a
másodperc tört része alatt, megadott algoritmusok mentén, új struktúrákba képes
rendezni.[1]
S ezekben az új és új struktúrákban valamennyi egyedi, egymástól
megkülönböztethető alkotórészt megtalálhatjuk századmásodpercek alatt, illetve
kereshetünk vissza korábbi elemeket és struktúrákat. A világnak nem a jelek
szaporodó számával való rögzítése lesz sokkal differenciáltabb a digitális eszközök
segítségével, hanem a világ lényegi viszonyainak megragadására tett kísérlet
lesz nagyság(t)rendileg intenzívebb a digitalizáció által (mint ahogyan a betűk
segítségével valaha is lehetséges volna). (A szépirodalom tulajdonképpen nem
más, mint az önismétlő és az időben végtelenné szétmálló hétköznapok „digitális
algoritmizálás”-ára tett egyfajta kísérlet – az egyes „rögzítési módszerek”
megfelelnek az egyes műfajoknak, maguk a művek pedig a sűrített idők és terek
adott alkotói-írói képleteinek. Az amúgy jelölhetetlen, és a maguk lineáris
elmondásában csupán végtelenül unalmas és strukturálatlan ismétlésekből álló,
egymástól megkülönböztethetetlen életnapok azáltal válnak jelöltekké és
megkülönböztethetőkké, ezáltal egyedivé, hogy egy olyan zárt
összefüggésrendszerbe kerülnek, amilyen egy regény, dráma, vers. Ezekben az
adott szerző nem mást tesz, mint hogy egy bizonyos, közösen elfogadott
kódrendszerben mozogva s azt részben megújítva rögzíti az éppen-létező
lényeget. [„Másként menti” ugyanazt a „való világ”-ot.])[2]
Digitális
tartalmak létrehozására tehát már képesek vagyunk, digitálisan sűrített
jelrendszereket azonban még csak „olvasást könnyítő”, közvetítő tárgyak –
számítógépek, mobiltelefonok, CD- és DVD-olvasók (milyen jellemző az eszközök
neve is: „olvasók”!) – segítségével tudunk dekódolni, hisz fiziológiailag
„nincsen szemünk” az ilyesmihez. Ám jó volna, ha legalább nem tagadnánk mereven
annak lehetőségét, hogy a miénktől eltérő olvasásfogalmak is létezhetnek e
Földön – civilizációnként, nemzetenként, koronként, társadalmi csoportonként
mások és mások. Vagyis nem biztos, hogy a CD-olvasónkat kell kicserélnünk, ha
akadozni látszik, hanem valószínű, hogy a saját érzékelőinket kell átállítanunk
a közeljövőben egy másik fordulatszámra, s megtanítanunk ma még számára láthatatlannak
tűnő jelrendszerek olvasására.
Az „időérzékelési olló” még szinte becsukott
állapotban van. De már beledugta ujját fogantyújába a Nagy (Idő)szabász. Talán
lesz hozzá elég bátorságunk, hogy ne csak nézzük, hanem lássuk, sőt el is
„olvassuk” az új szabásmintákat. (86–87. o.)
[1]
Lásd a WORD szövegszerkesztő program egyik leggyakrabban használt utasítását:
„Mentés másként”!
[2]
Vö.: „…az irodalom mint művészet minden nyelven jelölt beszédmód. Egyik meghatározó sajátossága szerint éppen
azáltal, hogy a dolgokra való utalás rögzített, tehát egyértelmű
kapcsolatformáját számolja fel – a jelentések átvihetősége érdekében” (KULCSÁR
SZABÓ Ernő, Az esztétikai [?] tapasztalat
nyomában. Irodalmi tankönyveink az évtized nyitányán = Uő:
Az új kritika dilemmái. Az irodalomértés helyzete az ezredvégen, Bp.,
Balassi, 1994, 109).
---------------
---------------
Fűzfa Balázs 1958-ban született Győrben. Abdán és
Kunszigetben nőtt fel, 1985 óta Szombathelyen él. A Nyugat-magyarországi
Egyetem oktatója, irodalomtörténész, szerkesztő.
Korábbi könyvei
A remény
pedagógiája (1990)
Látva
lássatok (1990)
Miért
szép (1997, 1998)
Klasszicizmus,
romantika, realizmus
az irodalomban (2000)
Gyalogjáró
történelem (2005)
„…sem
azé, aki fut…” (2006)
irodalom_12
(tankönyv) (2008)
irodalom_11
(tankönyv) (2009)
Trieszt
felé I–II (2010)
irodalom_10
(tankönyv) (2010)
irodalom_09 (tankönyv)
(2011)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése